ວັດ​ສີສະ​ເກດ

ຈາກ Laopedia
Revision as of 02:54, 15 ພະຈິກ 2024 by Vilakone(ສົນທະນາ | ເລື່ອງທີ່ຂຽນ)
(ສ່ວນຕ່າງ) ← ລຸ້ນເກົ່າກວ່າ | ສະບັບປະຈຸບັນ (ສ່ວນຕ່າງ) | ສະບັບກ່ອນ (ສ່ວນຕ່າງ)

ວັດ​ສີສະ​ເກດ ​ເປັນ​ວັດ​ທີ່​ມີ​ຄວາມ​ສຳຄັນ​ທາງ​ປະຫວັດສາດ ​ເພາະວ່າ​ເປັນ​ວັດ​ດຽວ ທີ່​ລອດ​ພົ້ນຈາກ​ການ​ຈູດ​ເຜົາ​ທຳລາຍ​ຂອງ​ສັກ​ດີນາ​ຕ່າງ​ດ້າວ ​ທີ່​ມາ​ຮຸກ​ຮານ​ລາວ ​ໃນ​ລະຫວ່າງ​ປີ ຄສ 1827-1828. ວັດ​ສີສະ​ເກດ​ໄດ້​ຖືກ​ສ້າງ​ຂຶ້ນ​ໃນ​ປີ ຄສ 1818​ ​ໂດຍ​ການ​ນຳພາ​ຂອງ​ເຈົ້າອານຸວົງ, ກະ​ສັດ​ອົງ​ສຸດ​ທ້າຍ​ ຂອງຣາຊະ​ວົງວຽງຈັນວັດ​ສີສະ​ເກດ ຊື່​ເດີມ​ແທ້​ໄດ້​ບົ່ງ​ໃນ​ສີ​ລາ​ຈາລຶກ​ວ່າ “ວັດ​ສະຕະ​ສະຫັສສາຣາມ” (​ແປ​ວ່າ ວັດ​ແສນ) ​ແຕ່​ຄົນ​ທັງຫຼາຍ​ເອີ້ນ​ວ່າ​ ວັດ​ສີສະ​ເກດ ວັດ​ນີ້​ຕັ້ງ​ຢູ່​ຕິດ​ກັບ​ບໍລິ​ເວນ ພະ​ລາຊະ​ວັງ​ຫຼວງ ດ້ານ​ຕາ​ເວັນ​ອອກ​ສ່ຽງ​ເໜືອ ​ແລະ ຢູ່​ດ້ານ​ໃນ​ຂອງ​ກຳ​ແພງ ວຽງ​ຈັນ​ຊັ້ນ​ໃນ (ຊັ້ນ​ທີໜຶ່ງ) ຫ່າງ​ໄກ​ຈາກ​ແມ່​ນ້ຳຂອງ​ປະມານ 250 ​ແມັດ ​ແລະ ມີ​ຄວາມ​ພິ​ເສດ​ທີ່​ສຸດ​ ​ເນື່ອງ​ຈາກ​ວ່າ ​ເປັນ​ວັດ​ທີ່ບັນຈຸ​ຫໍ​ໄຕ​ປີດົກ, ກຸດຕິ​ຂອງ​ເຈົ້າ​ເພັດຊະຣາຊ ​ແລະ ຢູ່​ຕາມ​ຝາ​ດ້ານ​ໃນ​ຂອງ​ສິມ ​ກໍ່​ມີ​ຮູ​ບ​ແຕ້ມ​ລວດລາຍງົດ​ງາມ.

ບໍລິ​ເວນ​ວັດ ​ມີ​ກົມ​ມະລຽນອ້ອມ​ສີ່​ດ້ານ, ​ແຕ່​ລະ​ດ້ານ ​ມີ​ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ນ້ອຍ​ທີ່​ເຮັດດ້ວຍ​ປະທາຍ​ເພັດ ລວມມີ 120 ອົງ. ສ່ວນ​ຢູ່​ຂ້າງ​ອຸ​ໂບສົດ​ມີ​ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ປະທານ​ອົງ​ໃຫຍ່​ອັນ​ສັກສິດ, ຢູ່​ຂ້າງ​ກ້ຳຊ້າຍ ​ແລະ ຂວາ​ຂອງ​ພຣະປະທານ ກໍ​ມີ​ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ທອງ​ຫລໍ່ ປາງ​ຫ້າມ​ຍາດ 2 ອົງ ​ເຊິ່ງ​ເຈົ້າອານຸວົງ ​ໄດ້​ສ້າງ​ໄວ້​ເທົ່າ​ກັບ​ເລົ່າ​ຄີງ​ຂອງ​ເພິ່ນ​ເອງ. ນອກ​ນັ້ນ ຢູ່​ຕາມ​ຊ່ອງ​ຝາ​ດ້ານ​ໃນ​ສິມ ​ກໍ​ຍັງ​ມີ​ພຣະພຸດທະ​ຮູບອົງ​ນ້ອຍໆ ລວມທັງໝົດ 2052 ອົງ ​ເຊິ່ງ​ໃນ​ນັ້ນ​ເຮັດ​ດ້ວຍ​ເງິນ​ບຸ 276 ອົງ.

ວັດ​ສີສະ​ເກດ ​ໄດ້​ບູລະນະ​ສ້ອມ​ແປງ​ຄືນ​ໃໝ່ ຄັ້ງ​ທຳ​ອິດ ປີ ຄສ 1924 ​ແລະ ຕໍ່ມາ ​ເຖິງ​ປີ ຄສ 1930 ຈຶ່ງ​ໄດ້​ສ້ອມ​ແປງ​ໃຫຍ່​ລວມທັງ​ຫໍ​ໄຕ​ດ້ວຍ ສ່ວນ​ທຶນຮອນ ​ແມ່ນ​ໄດ້​ມາ​ຈາກ ພໍ່​ແມ່​ປະຊາຊົນ​ເປັນ​ສ່ວນ​ຫຼາຍ ສົມທົບ​ກັນ​ທຶນ​ຂອງ​ລັດ​ຈຳນວນ​ໜຶ່ງ.

ວັດຖຸບູຮານ​ທີ່​ສຳຄັນ​ໃນ​ວັດ

ວັດ​ສີສະ​ເກດ ​ໄດ້​ເປັນ​ບ່ອນ​ສະ​ສົມ​ເຕົ້າ​ໂຮມ ມໍລະດົກ​ວັດທະນະທຳ ທາງ​ສາສະໜາ ​ເລີ່​ມ​ແຕ່ ປີ ຄສ 1924 ​ເປັນ​ຕົ້ນ​ມາ ປັດຈຸບັນ​ນີ້​ພຸດທະ​ສີມາ ວັດ​ສີສະ​ເກດ ​ໄດ້​ກາຍ​ເປັນ​ຄັງ​ສາງ ບ່ອນ​ສະ​ສົມ ວັດຖຸບູຮານ​ຕ່າງໆ ທີ່​ມີ​ຄຸນຄ່າ​ທາງ​ດ້ານ​ປະຫວັດສາດ ​ແລະ ສິລະ​ປະ ນັບ​ແຕ່​ສະຕະວັດ​ທີ XV-XIX ​ແລະ ພິ​ເສດ ​ແມ່ນ​ສະ​ສົມ​ວັດຖຸ​ສິລະ​ປະວັດ​ທະນະ​ທຳ ສະ​ໄໝສະຕະວັດ​ທີ XIX ​ແຫ່ງ​ຄຼິດຕະສັງກາດ. ນອກ​ນີ້​ຍັງ​ມີ​ຫໍ​ໄຕ​ທີ່​ຄຽງ​ຄູ່​ກັບ​ວັດ​ສີສະ​ເກດ

  • ຫໍ​ໄຕ (ຫໍສະໝຸດທາງ​ດ້ານ​ສາສະໜາ)

ສ້າງຂຶ້ນ​ໃນ​ສະ​ໄໝດຽວ ກັບ​ວັດ​ສີສະ​ເກດ ​ເພື່ອ​ເກັບ​ມ້ຽນພະ​ຄຳ​ພີ ຫຼື ​ເອກະສານ​ທາງ​ສາສະໜາ. ຫໍ​ໄຕ​ນີ້ ​ແຕ່​ເດີມ​ແທ້​ປະດັບ​ປະດາ ດ້ວຍ​ດອກ​ດວງ ​ແລະ ຕິດ​ແກ້ວ​ທີ່​ສົດ​ສວຍ​ງົດ​ງາມ ​ແຕ່​ໄດ້​ສູນຫາຍ​ໄປໝົດ​ແລັວ ສະ​ໄໝປາງ​ສົງຄາມ​ປີ ຄສ 1829 ​ແລະ ສ້ອມ​ແປງ​ຄືນ​ໃໝ່​ໃນ​ປີ ຄສ 1930.

  • ສີ​ລາ​ຈາລຶກ

ສີ​ລາ​ຈາລຶກ​ແຜ່ນ​ໃຫຍ່​ຕັ້ງຕິ​ດຝາ​ປະຕູ​ທາງ​ດ້ານ​ຂວາ​ມື​ເບື້ອງ​ທິດຕາ​ເວັນ​ຕົກ ຂອງ​ກົມ​ມະລຽນ ​ເຊິ່ງກົງກັນຂ້າມ​ກັບ​ສີ​ລາ​ລາສີ​ຕົວ​ເຜິ້ງ ຫຼື ຕົວ​ສະ​ເຫວີຍ​ສີ​ລາ​ຈາລຶກ​ນີ້​ແມ່ນ​ບັນທຶກ​ບອກ​ເວລາ​ກໍ່ສ້າງ​ວັດ​ສີສະ​ເກດ​ເມື່ອ​ປີ ຈສ 1188 (ຄສ 1818)  ພ້ອມ​ທັງ​ບອກ​ສິ່ງ​ກໍ່ສ້າງ​ພາຍ​ໃນ​ວັດ ​ແລະ ມໍລະດົກ​ຂອງ​ວັດ​ທັງໝົດ.

  • ພຣພຸດທະ​ຮູບ​ອົງ​ໃຫຍ່.

ພຣະ​ຮູບ​ປະທານ​ອົງ​ໃຫຍ່ ​ແລະ ພຣະພຸດທະ​ຮູບທອງ ປາງ​ຫ້າມ​ຍາດ 2 ອົງ ຕັ້ງ​ຢູ່​ແທ່ນ​ໃຫຍ່​ກາງ​ພຸດທະ​ສີມາ ​ແມ່ນ​ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ທີ່​ໃຫ້​ຄຸນຄ່າ​ທາງ​ດ້ານ​ປະຫວັດສາດ ສິລະ​ປະ​ດີ​ທີ່​ສຸດ ​ໃນ​ຕົ້ນ​ສະຕະວັດ​ທີ XIX ຊຶ່ງ​ສ້າງ​ຂຶ້ນ​ໂດຍ​ຊ່າງ​ຝີ​ມື​ດີ​ເດັ່ນ ພິ​ເສດ​ຕ່າງ​ຈາກ​ສະກຸນ​ຊ່າງ ສີ​ລະ​ປະ​ສະ​ໄໝກ່ອນໆ ທີ່​ຜ່ານ​ມາ ມີ​ເອກະລັກ​ນຳ​ຍຸກ​ສະ​ໄໝ​ແທ້.

  • ຮາວ​ທຽນ.

ຮາວ​ທຽນ​ມີ​ລວງ​ສູງ 1,88 ມ ​ແລະ ມີ​ຄວາມ​ກວ້າງ 2,10 ມ ​ເຮັດ​ດ້ວຍ​ໄມ້​ເນື້ອ​ດີ ​ເປັນ​ປະຕິ​ມະ​ກຳ​ແກະສະຫຼັກທີ​ສວຍ​ງາມ​ເປັນ​ພິ​ເສດ ​ເປັນ​ປະຕິ​ມະ​ກຳ​ປະສົມ ລະຫວ່າງ​ສອງ​ອານາຈັກ ລ້ານ​ຊ້າງ​ແລະ​ລ້ານ​ນາ ສ້າງ​ຂຶ້ນ​ເມື່ອ​ຕົ້ນ​ສະຕະວັດ​ທີ XIX.

  • ຮູບ​ແຕ້ມ​ຝາ​ຜະໜັງ.

ຮູບແຕ້ມ​ຝາ​ຜະໜັງດ້ານ​ໃນ​ຂອງ​ພຸດທະ​ສິມາ​ປະດິດ​ສ້າງ​ຂຶ້ນ​ພ້ອມ​ດຽວກັບ​ການ​ສ້າງ ວັດ​ສີສະ​ເກດ ລະບາຍ​ດ້ວຍ​ສີ​ນ້ຳ​ປູນ​ແບບ​ພື້ນ​ບ້ານ. ຮູບ​ແຕ້ມ​ນີ້​ມີ ​ເລື່ອງ​ປະກົດ​ໃນ​ຕຳນານ​ພື້ນ​ເມືອງ ທີ່​ມີ​ຊື່ວ່າ ພຣະຣາສັງຂະຫຍາ ຕົວ​ລະຄອນ​ເອກ​ມີ​ຊື່ວ່າ “ພະຍາ​ໂບກຂະລະພັດ” ​ແລະ ​ໃນ​ຮູບ​ແຕ້ມ​ນີ້​ປະກົດ​ອິດ​ທິພົນ​ຂອງ​ພວກ​ສະຫຍາມ​ປະ​ປົນ​ຢູ່​ດ້ວຍ​ເຊັ່ນ: ຮູບ​ຄົນ​ໃສ່ໝວກ​ແບບ​ຊາວ​ຕາ​ເວັນ​ຕົກ ຮູບ​ແບບ​ນີ້ ​ໄດ້​ປາກົດ​ມີຫຼາຍຢູ່​ລາວ​ລ້ານ​ຊ້າງ​ເມື່ອ​ທ້າຍ​ສະຕະວັດ​ທີ XVIII ​ແລະ ຕົ້ນ​ສະຕະວັດ​ທີ XIX ​ໂດຍ​ສະ​ເພາະ​ຢູ່​ນະຄອນຫຼວງພະ​ບາງ​ ສ່ວນ​ຢູ່​ວຽງຈັນ​ນີ້​ບໍ່​ປາກົດ​ເຫັນ​ຢູ່​ບ່ອນ​ໃດ ນອກຈາກ​ວັດ​ສີສະ​ເກດ​ນີ້​ທໍ່​ນັ້ນ.

  • ພະພຸດທະ​ຮູບ

ພະພຸດທະ​ຮູບ​ທີ່​ຈັດ​ຕັ້ງ​ໄວ້​ໃນ​ຊ່ອງ​ກຸດ​ນ້ອຍ​ຢູ່​ຝາ​ກົມ​ມະລຽນອ້ອມ​ຮອບ​ທັງ​ສີ່​ດ້ານ ​ເຊິ່ງມີ​ຈຳນວນ 6,840 ອົງ ​ໃນ​ນັ້ນ​ມີ​ພະພຸດທະ​ຮູບ​ເງິນ​ບຸ 276 ອົງ ຊຶ່ງ​ມີ​ຄຸນຄ່າ​ທາງ​ສິລະ​ປະ ​ແລະ ມີ​ຄວາມໝາຍທາງ​ວິຈິດ​ຕະສາດ. ປັດຈຸບັນ​ນີ້​ໄດ້​ສູນຫາຍ​ໄປສ່ວນຫຼາຍ ​ໂດຍ​ສະ​ເພາະ​ພະພຸດທະ​ຮູບ​ເງິນ​ບຸ​ໄດ້​ສູນຫາຍ. ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ເຮັດ​ດ້ວຍ​ປູນ​ປະທາຍ 120 ອົງ​ທີ່​ຈັດ​ຕັ້ງ​ໄວ້​ອ້ອມ​ກົມ​ມະລຽນ ​ເປັນ​ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ທີ່​ມີ​ຄວາມ​ສວຍ​ງາມ​ອີກ​ແບບໜຶ່ງ ​ເຊິ່ງມີ​ເອກະລັກ​ພິ​ເສດ​ຂອງ​ສະ​ຕະວັດ​ທີ XIX ມີ​ຄຸນຄ່າ​ທາງ​ດ້ານ​ສິລະ​ປະ ​ແລະ ມີ​ຄວາມໝາຍທາງ​ຈິດຕະສາດ​ຂອງ​ຄົນ​ສະ​ໄໝບູຮານ​ອີກ​ດ້ວຍ.

  • ພຣະພຸດທະ​ຮູບ​ປາງ​ຊະນະ​ມານ.

ພຣະຮູບ​ທອງ​ສຳລິດ​ປາງ​ຊະນະ​ມານໝາຍ​ເລກ​ທະບຽນ ສສກII/93 ມີ​ຄວາມ​ສູງ 1,02 ມ ສ້າງ​ເມື່ອ​ທ້າຍ​ສະຕະວັດ​ທີ XV ກົງ​ກັບ ຄສ 1480 ສະກຸນ​ຊ່າງ​ວັດ​ມະ​ໂນ​ລົມ​ນະຄອນຫຼວງພະ​ບາງ ຢູ່​ນະຄອນຫຼວງວຽງ​ຈັນ​ປະກົດ​ເຫັນໜ້ອຍທີ່​ສຸດ

  • ບານ​ປະຕູ​ທາງ​ທິດຕາ​ເວັນ​ອອກ.

ບານປະຕູ​ເຮັດ​ດ້ວຍ​ປູນ​ປັ້ນ​ປະທາຍ​ເພັດ ສູງ 2,55 ມ ​ແລະ ກວ້າງ 1,27 ມ ສ້າງ​ເມື່ອ​ປີ ຄສ 1818 ພ້ອມ​ດຽວ​ກັນ​ກັບ​ສ້າງ​ວັດ​ສີສະ​ເກດ.


ແຫຼ່ງທີ່ມາ: https://mict.gov.la/tourism-in-laos?province_id=1

https://mgmac-amfaseansummit.gov.la/gweb/gweb/backend/web/index.php?r=site/detail&id=557