ພຣະທາດຫຼວງວຽງຈັນ

ຈາກ Laopedia
Revision as of 01:53, 22 ພະຈິກ 2024 by Vilakone(ສົນທະນາ | ເລື່ອງທີ່ຂຽນ)
(ສ່ວນຕ່າງ) ← ລຸ້ນເກົ່າກວ່າ | ສະບັບປະຈຸບັນ (ສ່ວນຕ່າງ) | ສະບັບກ່ອນ (ສ່ວນຕ່າງ)

ພຣະທາດ​ຫຼວງວຽງ​ຈັນ ​ປະກາຍ​ສີ​ທອງຄຳ​ອັນ​ຮຸ່ງ​ເຮືອງ ຕັ້ງຢູ່​ຢ່າ​ງ​ໂດດ​ເດັ່ນ​ທີ່​ເຂດ​ບ້ານທາດຫຼວງ, ​ເມືອງ​ໄຊ​ເສດ​ຖາ,​ ເປັນ​ປູ​ຊະ​ນິຍະສະ​ຖານ​ບູຮານ​ອັນ​ເປັນ​ສັນຍາ​ລັກ​ຂອງ​ປະ​ເທດ​ລາວ, ​ເປັນ​ພຣະທາດ​ໂລກະ​ຈຸນ​ລະ​ມະນີ​ ທີ່​ບັນຈຸ​ພຣະ​ສາລິ​ກະທາດຂອງ​ພຣະພຸດທະ​ເຈົ້າ ​ແລະ ​ເປັນ​ສູນ​ລວມ​ແຫ່ງ​ຈິດ​ວິນ​ຍານ​ຂອງ​ປວງ​ຊົນ​ລາວ​ທັງ​ຊາດ​.

ປະຫວັດ

ພຣະທາດຫຼວງ​ແມ່ນ​ຖືກ​ສ້າງ​ຂຶ້ນ​ເປັນ​ສອງ​ໄລຍະ​ຄື:

ໄລຍະ​ທີ່ 1: ພຣະທາດໜ່ວຍນີ້​ແມ່ນ​ຖືກ​ສ້າງ​ຂຶ້ນ​ທຳ​ອິດ​ແມ່ນ ສະຕະວັດ​ທີ III ກ່ອນ ຄ.ສ 307 ປີ ກົງ​ກັບ ພ.ສ 236 ​ໂດຍ​ແມ່ນ​ພະຍາ​ຈັນທະ​ບູລີ ປະສິດ​ທິສັກ ທັງ​ເປັນ​ຜູ້ກໍ່ຕັ້ງ ​ແລະ ຜູ້​ປົກຄອງ​ເມືອງ​ວຽງຈັນ​ເວລາ​ນັ້ນ​ພ້ອມ​ດ້ວຍ​ພຣະອໍລະຫັນ 05 ຮູບ ຊຶ່ງ​ໄດ້​ນຳ​​ເອົາ​ພະ​ບໍຣົມມະ​ສາຣິຣິກະທາດ(ກະດູກ​ຫົວ​ເນົ່າ)ມາ​ຈາກ​ກຸງຣາຊຄຶ ປະ​ເທດ​ອິນ​ເດຍ, ​ເມື່ອ​ນຳ​ມາ​ຮອດ​ເມືອງ​ວຽງຈັນ​ແລ້ວ​ກໍ່​ໄດ້​ພ້ອມ​ກັນ​ກັບ​ພະຍາ​ຈັນ​ແລະ​ຊາວ​ເມືອງ​ວຽງຈັນ​ເວລາ​ນັ້ນ​ສ້າງ​ພຣະທາດ​ນີ້​ຂຶ້ນ, ​ເບື້ອງ​ຕົ້ນ​ສ້າງ​ດ້ວຍ​ຫີນ, ​ເປັນ​ລັກສະນະ​ອູບ​ມຸງ, ມີ​ລວງ​ກວ້າງ​ທັງ 04 ດ້ານໆ ລະ 05 ວາ ​ແລະ​ສູງ 04 ວາ​ສາມ​ສອກ ​ແລະ ​ເພິ່ນ​ບັນຈຸ​ກະດູກ​ຂອງ​ພຣະພຸດທະ​ເຈົ້າ​ໄວ້​ໃນ​ທາດ​ນັ້ນ​ແລ້ວ​ໃສ່​ຊື່​ພຣະທາດ​ນັ້ນ​ວ່າ “ພຣະ​ເຈດີ​ໂລກະ​ຈຸ​ລະ​ມະນີ” ​ແປ​ເປັນ​ພາສາ​ລາວ​ວ່າ: ທາດ​ພຣະ​ແກ້ວ​ຍອດ​ໂລກ.

ໄລຍະ​ທີ 2: ພາຍຫຼັງທີ່​ພຣະ​ເຈົ້າ​ໄຊ​ຍະ​ເສດ​ຖາ​ທິຣາດ​ໄດ້​ຍ້າຍ​ເມືອງຫຼວງຈາກ​ເມືອງ​ຊຽງທອງ(​ເມືອງຫຼວງພະ​ບາງ)ລົງ​ມາສະ​ຖາປະນາ​ເປັນ​ເມືອງຫຼວງວຽງຈັນ​ໃນ​ປີ ພ.ສ 2103 ກົງ​ກັບ​ປີ ຄ.ສ 1560 ​ແລະ ພະ​ອົງກໍ່​ໄດ້​ນຳພາ​ຊາວ​ເມືອງ​ວຽງ​ຈັນ​ເວົ້າ​ສະ​ເພາະ​ໂດຍ​ລວມ​ແມ່ນ​ປະຊາຊົນ​ລາວ​ທັງ​ຊາດ​ໄດ້​ບູລະນະ​ສ້າງ​ພຣະທາດ​ອົງ​ປັດຈຸບັນ​ກວມ​ເອົາ​ພຣະທາດ​ໂຕ​ເກົ່າ​ທີ່​ພະຍາ​ຈັນທະ​ບູລີ​ສ້າງ​ໄວ້​ກ່ອນໜ້ານັ້ນ​ແລ້ວ​ພຣະທາດໜ່ວຍນີ້​ເປັນ​ພຣະທາດ​ໃຫຍ່​ໂຕ​ ແລະ​ສວຍ​ງາມ ​ແລ້ວ​ຈຶ່ງ​ປ່ຽນ​ຊື່​ຈາກ​ພຣະ​ເຈດີ​ໂລກະ​ຈຸ​ລະ​ມະນີ​ມາ​ເປັນ​ພຣະທາດຫຼວງນັບ​ແຕ່​ນັ້ນ​ເປັນ​ຕົ້ນ​ມາ​ຈົນ​ຮອດ​ປັດຈຸບັນ.

ມາ​ຮອດ​ປີ​ຄສ 1957, ລັດຖະບານ​ລາວ ​ພາຍ​ໃຕ້​ພະ​ບໍລົມ​ມະ​ຊູ​ປະຖຳຂອງ​​ ເຈົ້າ​ສີສະ​ຫວ່າງ​ວົງ ກໍ່​ໄດ້​ນຳພາ​ປະຊາຊົນ​ປັ້ນ ພະ​ບໍລົມ​ມະ​ຮູບຂອງ​ ເຈົ້າ​ໄຊ​ຍະ​ເສດ​ຖາ​ທິຣາຊ ປະດິດສະຖານ​ໄວ້ ​ຢູ່ໜ້າ​ທາງ​ເຂົ້າ​ພະທາດ​ດ້ານ​ຕາ​ເວັນ​ຕົກ ​ເພື່ອ​ເປັນ​ອະນຸສາວະລີ​ທີ່​ພະ​ອົງ​ໄດ້​ສ້າ​ງພະທາດ​ຫຼວງ​ ຂື້ນມາ​ເປັນ​ທີ່​ສັກກະ​ລະ​ບູຊາ​ຈົນ​ຮອດ​ປະຈຸ​ບັນ.

ຕົກມາປີ 2016 -2017 ພັກ ແລະ ລັດຖະບານ ສາທາລະນະລັດ ປະຊາທິປະໄຕ ປະຊາຊົນລາວ ໄດ້ຕົກລົງປະຕິສັງຂອນ ແລະ ຍົກຍອດຄຳຂຶ້ນສູ່ຈອມພະທາດຫລວງ ແລະ ພະທາດປາລະມີ 32 ທາດ ສຳເລັດ, ເຮັດໃຫ້ພະທາດຫລວງ ເບັງປາລາມີ ແລະ ຄວາມສວຍງາມຍິງຂຶ້ນ.

ກ່ຽວກັບທາດຫຼວງ

ພຣະທາດຫຼວງ​ສູງ 45 ແມັດມີ​ໃບ​ສິມ​ມາ​ອອ້ມ 228 ໃບ, ມີ ບໍລິວານ (ທາດ​ນ້ອຍ) ອ້ອມຮອບ 30 ອົງ​ເອີ້ນວ່າ​ປະລະມິ​ສານ​ສິບ​ທັດ, ຕີນພຣະ​ທາດ​​ແຕ່​ດ້ານ​ຕາ​ເວັນ​ອອກ​ ຫາ​ດ້ານ​ຕາ​ເວັນ​ຕົກ​ຍາວ 69 ແມັດ, ​ແຕ່​ດ້ານ​ເໜືອ​ຫາ​​ໃຕ້​ຍາວ 68 ແມັດ ແລະ ​ມີ​ກົມ​ມະ​ລຽນ​ດ້ານ​ນອກ​ອອ້ມພຣະທາດຫຼວງ​ ແຕ່​ລະ​ດ້ານ​ຍາວ 91,75 ແມັດ ມີ​ເນື້ອ​ທີ່​ທັງໝົດປະມານ 8418 ຕາ​ແມັດ.

ວັດຖຸບູຮານ​ໃນ​ພຣະທາດຫຼວງ ​ແລະ ​ບໍລິ​ເວນ​ອ້ອມ​ແອ້ມ​ພຣະທາດຫຼວງ

  • ຮູບ​ປັ້ນ​ອານຸສາ​ວະລີ​ພະ​ເຈົ້າ​ໄຊ​ຍະ​ເສດ​ຖາ​ທິຣາດຜູ້​ທີ່​ນຳພາ​ກໍ່ສ້າງ​ພຣະທາດຫຼວງວຽງຈັນ ຮູບ​ປັ້ນ​ນີ້​ສ້າງ​ໂດຍ ທ່ານ ພັນ​ໂທ​ທັມ ​ໄຊ​ຍະ​ສິດ​ເສນາ ພ.ສ 2500 ກົງ​ກັບ ຄ.ສ 1957.
  • ເສົາ​ສີ​ລາ​ເລກ​ແຜ່ນ​ນີ້​ແມ່ນ​ບັນທຶກຫຼັກຖານ​ສຳຄັນກ່ຽວ​ກັບ​ການ​ສ້າງ​ພຣະທາດຫຼວງ​ແລະ​ເປັນ​ຂອງ​ດັ່ງ​ເດີມ​ທີ່​ບໍ່ຖືກ​ທຳລາຍ​ເຊິ່ງຂຽນ​ເປັນ​ໂຕ​ອັກສອນ​ທຳ​ລາວ​ຕັ້ງ​ຢູ່​ທາງ​ດ້ານ​ທິດຕາ​ເວັນ​ອອກ​ດ້ານໜ້າພຣະທາດຫຼວງ.
  • ເສົາ​ຫີນ​ເປັນ​ຮູບ​ສີ່​ລ່ຽມ​ສ້ວຍ​ນີ້ສູງ 2,10ມ, ກວ້າງ 0,37ມ ​ເສົາ​ນີ້​ເອີ້ນວ່າ”​ເສົາ​ອາ​ໂສກ” ​ໂດຍ​ແມ່ນ​ພະ​ເຈົ້າ​ອາ​ໂສກ​ໄດ້​ນຳ​ເອົາສາສະໜາພຸດ​ແລະ​ຄຳ​ສອນ​ຂອງ​ພະພຸດທະ​ເຈົ້າ​ອອກ​ເຜີຍ​ແຜ່ ​ແລະ ​ຮອດ​ບ່ອນ​ໃດ​ແມ່ນ​ປັກຫຼັກໝາຍນີ້​ໄວ້​ເພື່ອ​ເປັນຫຼັກ ໝາຍວ່າ​ສາສະໜາພຸດ​ໄດ້​ມາ​ຮອດ​ບ່ອນ​ນີ້​ແລ້ວ.
  • ຫໍ​ສ້າງ​ກວມ​ພະທາດ​ສີ​ທຳ​ມະຫາຍ​ໂສກ​ສັນນິຖານ​ວ່າ​ພຣະທາດ​ນີ້​ແມ່ນ​ສ້າງ​ຈຳລອງ​ຈາກ​ໂຕ​ເດີມ​ທີ່ຢູ່​ໃນ​ຂ້າງ​ທາດ​ໂຕ​ໃຫຍ່​ ປັດຈຸບັນ​ທາດໜ່ວຍນີ້​ແມ່ນ​ຢູ່​ຊັນ​ສອງ​ທາງ​ທິດຕາ​ເວັນ​ອອກ(ດ້ານໜ້າ).

ບຸນທາດຫຼວງ

ໃນ​ວັນ​ເພັງ​ເດືອນສິບ​ສອງ​ຂອງ​ທຸກໆ​ປີ (​ໄລຍະ​ເດືອນ ຕຸລາ ​- ເດືອນ​ພະຈິກ) ​ປະ​ຊົນ​ລາວ​ຈາກ​ທຸກ​ສາລະ​ທິດ ຈະ​ພາກັນ​ເດີນທາງ​ມາສະ​ເຫຼີ​ມສະຫຼອງ​ບຸນ​ນະມັດສະກາ​ນພຣະທາດຫຼວງ ​ເຊິ່ງ​ເປັນ​ບຸນມະ​ໂຫລານ​ທີ່​ໃຫຍ່​ທີ່​ສຸດ​ໃນ​ປະ​ເທດ​ລາວ ​ຖືກ​ຈັດ​ຂື້ນ​ເປັນ​ເວລາ 7 ມື້ 7 ຄືນ ​ພ້ອມ​ການສະ​ແດງ​ມະ​ໂຫລີ, ສິລະ​ປະ-ວັນນະຄະດີ ແລະ ງານ​ວາງສະ​ແດງ​ສິນ​ຄ້າ​ ຈາກ​ຫຼາກ​ຫຼາຍ​ຫ້າງ​ຮ້ານ. ບຸນ​ພະທາດ​ຫຼວງ​ສະ​ແດງ​ໃຫ້​ເຫັນ​ເຖິງ​ວັດທະນະທຳ ​ແລະ ຮີດຄອງ​ປະ​ເພນີ ​ອັນ​ດີງາ​ມຂອງ​ຊາວ​ພຸດ​ ກໍ່​ຄື​ຊາວ​ລາວ​ທັງ​ຊາດ ​ໂດຍ​ມີ​ພິທີ​ສຳຄັນ​ທາງ​ສາດສະໜາ​ເຊັ່ນ: ພິທີ​ແຫ່​ຜາສາດ​ເຜີ້ງ, ວຽນທຽນ​ ​ແລະ ຕັກບາດ​ຖວາຍ​ທານ ​ເຊິ່ງມີ​ພະສົງ​ຈາກ​ທົ່ວ​ທຸກ​ແຂວງ​ໃນ​ປະ​ເທດ​ລາວ​ ເດີນທາງ​ມາ​ຮ່ວມ ​ແລະ ພາຍຫລັງ​ພິທີ​ຕັກບາດ ​ກໍ່​ມີ​ການ​ແຂ່ງຂັນ​ຕິ​ຄີ ເຊິ່ງ​ເປັນ​ກິລາ​ພື້ນ​ເມືອງ ທີ່​ຈັດ​ຂື້ນ​ໃນ​ທຸກໆ​ປີ​ໄລຍະ​ບຸນ​ດັ່ງກ່າວ.

ອ້າງອີງ